Redza Channelz

I'm expressing myself through daily lifestyle....... Hope you enjoy reading my blog.

Sunday, March 22, 2020

Aktiviti Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Covid-19

AKTIVITI SEPANJANG PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN COVID-19 | Sejak awal cuti persekolahan pada 14 Mac 2020 lalu dan sambung pula cuti perintah kawalan pergerakan Covid-19, saya sudah mula membantu mama membuat aktiviti yang biasa dilakukan bersama keluarga di rumah setiap hujung minggu. Saya buat kerja rumah yang ringan sahaja dengan tunjuk ajar mama saya.

Vacuum rumah

Selepas sarapan pagi saya akan membersihkan lantai menggunakan vacuum di bahagian ruang tamu dan bilik. Semasa vacuum saya akan kemas barang-barang yang bersepah dan letak semula ke tempat asal. Saya diajar bahawa setiap barang ada tempat masing-masing.

Cuci kasut sekolah

Selepas vacuum saya akan cuci kasut sekolah atau siram pokok bunga di halaman rumah sementara menunggu mesin basuh berhenti.

Sidai kain

Saya ditugaskan untuk sidai pakaian di luar apabila mesin basuh selesai mencuci. Saya juga sudah pandai menggunakan mesin basuh automatic selepas belajar dengan mama.

Sidai pakaian di luar rumah

Kadang-kadang saya akan cuci pakaian saya sendiri menggunakan mesin basuh tersebut.

Selesai membuat kerja rumah saya akan ulangkaji pelajaran.


Ulangkaji pelajaran

Pada pukul 5.45 petang, saya akan menyapu halaman rumah kerana banyak daun-daun kering masuk ke porch kereta.  

Menyapu halaman rumah

Sebelum perintah kawalan pergerakan ini, saya akan bermain basikal selepas menyapu halaman. Aktiviti begini mengeluarkan peluh dan badan saya akan rasa segar. Saya akan masuk dalam rumah sekitar pukul 6.30 petang kerana dalam waktu tersebut nyamuk aedes berkeliaran. Saya akan mandi dan bersedia tunggu waktu solat Maghrib.

Begitulah aktiviti saya sepanjang perintah kawalan pergerakan Covid-19. Sama-sama kita berdoa supaya wabak ini cepat berlalu pergi kerana ianya merbahaya dan mengancam nyawa.

Terima kasih sudi baca post ini.




Regards,



7 comments:

  1. Bagus Redza menolong melakukan kerja-kerja rumah.. meringankan tugas mama redza..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah biasa buat kerja-kerja ni. Terima kasih aunty 😊.

      Delete
  2. Bagusnya Redza, anak yang baik..

    ReplyDelete
  3. Wah rajinnya redza buat kerja rumah..

    ReplyDelete
  4. Wow.. I thought Redza nie 20an..
    Btw, bagus rajin bantu ibu bapa di rumah ^^

    ReplyDelete
  5. Banyak aktiviti Redza. Bagus Redza, rajin budaknya :)

    ReplyDelete

Instagram @redza.channelz

You May Also Like